#Camperreis

• čas přidán 11. 09. 2024
  • Vanochtend hebben wij Óbidos verlaten. Hoofdzakelijk over de N114 gereden. Het was heel rustig op de weg. Bij een picknick plaats zijn wij gestopt voor de koffie. Rondom ons heen staan grote eucalyptusbomen.
    Net voor de siësta kwamen wij aan bij de camping in Galegã. Van de zeer vriendelijke dame kregen wij een mooie plek. Er staan nog enkele Nederlanders. Martine van Os is met de club van 'wij zijn er bijna' afgelopen vrijdag vertrokken. Morgen arriveert hier een andere groep.
    Vanmiddag lekker in de zon, wat gelezen, kleding gewassen.
    Morgen het stadje maar even bekijken.
    Vandaag gaan wij Golegã verkennen. Met een plattegrond in onze hand lopen de stad in. Lopen langs een tuin met sinaasappel- en citroenbomen. Er tegenover staat een mooi huis, eigenlijk is het gebouwd als fotostudio van Carlos Relvas.
    Golegã is de paardenhoofdstad van Portugal en heef een van de grootste paardenfestivals ter wereld. Overal om ons heen zien wij verwijzingen hiernaar. Wegwijzers met paarden erop. Verkeersborden, muurschilderingen en hoefijzers. Op een plein, met de standbeeld van Manuel dos Santos, de beroemdste Portugese stierenvechter gaan we koffie drinken. Koffie met wat lekkers: pastel de nata en pampilho. Het geheim van Pampilho is de onweerstaanbare eiervlavulling, gemaakt met eierdooiers, suikersiroop en amandelen. Heel erg zoet.
    Op plein Feira da Golegã wordt ieder jaar in november de nationale paardenbeurs gehouden. Er komen dan duizenden mensen die de verschillende demonstraties bijwonen van het prachtige raszuivere Lusitano-paard. Nu is er geen paard te zien. Alleen in de stallen aan de zijkant van het plein staan paarden. Ze steken hun hoofd door de deuren.
    We lopen terug naar het plein in het centrum. Onderweg zien wij nog bloeiende bomen en planten.
    De volgende dag gaan wij richting Lissabon, een afstand van 150km.
    Op de camping Orbitur Costa de Caparica zetten we de camper op een schaduwplekje. Tijd voor een hapje en een drankje. Eind van de middag lopen we naar de boulevard. Er staat hier een flinke wind. Een aantal leerlingen van de surfschool proberen op de toppen van de golven te surfen. Een aantal lukt het ook, anderen stranden vroegtijdig in hun poging. Prachtig om te zien.
    Morgen...naar Lissabon.
    De fietsen zijn weer uitgevouwen. Het belooft een warme dag te worden. Flesje water gaat mee in de tas. Eerst fietsen we naar de haven van Trafaria, hier vandaan vertrekt de ferry naar Belem. De fietspaden zijn altijd weer een verrassing. Bijna geen op- en afritten. Slecht asfalt. Rechts van de weg, dan oversteken om vervolgens na 250m weer oversteken. Het pad houdt op, om na 10 meter weer te beginnen.
    Wij zijn al snel in de haven, te snel. De ferry vertrekt over 45 min. Aan de rand van de haven gaan we even zitten wachten. In het heldere water zien we verschillende vissen zwemmen.
    Op de ferry is het niet druk, een aantal fietsers en een viertal auto's. We varen uit, Marloes en ik gaan aan de voorzijde staan, lekker in de wind. Binnen vonden wij het te benauwd. Na een korte stop in Porto Brandão steken we Taag over naar Belem. We hebben een mooi uitzicht op de Ponte 25 de Abril en we zien ook aan de andere oever al het Padrão dos Descobrimentos en Torre de Belem. Als de ferry is afgemeerd fietsen wij naar het Padrão dos Descobrimentos, Hendrik de Zeevaarders monument. Prachtig monument, imposant, met voorstellingen van prominente Portugezen uit de geschiedenis. Bij de Torre de Belem keren wij om en fietsen langs het water richting het oude centrum van de stad. Tegen lunchtijd stoppen we voor een pizza.
    In het centrum zetten we fietsen neer en lopen naar de kathedraal. Wij zien ook hier oude trammetjes rijden, wel sjokvol.
    We fietsen eind van de middag langs dezelfde route terug. Het was een geslaagde bezoek aan Lissabon. Morgen....tsa...dat moeten we nog effe zien.
    #adriacamper #camper #camperlife #genieten #camperreis #herinneringen #fietsen #portugal #lissabon #Galegã #campingmunicipal