#Camperreis

• čas přidán 11. 09. 2024
  • Vandaag stond in het teken van kilometers maken richting Portugal. Vanochtend was het 5 graden en wij stonden op bijna 1200 meter hoogte. Gieren vlogen over, cirkelen een tijdje boven de stad. Hoofdzakelijk ging de route vandaag over de snelweg en over de oude N122. Begin van de middag kwamen we aan op de camperplaats in Zamora. Hier stonden we precies een jaar geleden ook maar toen vanuit Portugal.
    We lopen nog even het centrum door. We zien bekende plekken. Vorig jaar hebben we hier nog lekker op een terrasje gezeten.
    Deze dag begon met een bezoek aan de Lidl. Ongeveer 3 km vanaf de camperplaats, door de stad heen. In een hoek van de parkeerplaats zetten wij de camper neer. De boodschappen worden weer verdeeld over de koelkast, vriezer en de kastjes. Via de rondweg draaien wij de CL527 op.
    Op een stuk oude weg naast de huidige stoppen we voor de koffie. Er staan prachtige bloemen hier, van klein tot groot en allerlei kleuren. En ze geuren lekker....of is dat de koffie?
    Wij naderen de grens met Portugal en hebben schitterende uitzichten op de Dourovallei. De rivier ligt diep beneden ons. Wij dalen af naar de rivier, waar wij de grens passeren om vervolgens weer omhoog te gaan. De route over de N221 is schitterend. Wat een kleuren langs de weg, mooie uitzichten en wat een bochten weer. Bij Freixo Espada à Cinta stoppen wij bij de plaatsnaam in grote letters en voelen ons vrij op de schommel al kijkend op het dal.
    De eerste camperplaats die we hadden uitgezocht was moeilijk bereikbaar, over een hele steile, smalle weg. Op weg naar de volgende had Wubbe ons bijna klem gereden in een dorpje. Een nog smaller weggetje eindigde in ......niets. Dus weer steken en draaien.
    Nu staan wij in Castelo Rodrigo, een prachtige camperplaats aan de rand van het dorp. Het is èèn van de 12 historische dorpen langs de grens met Spanje. Vorig jaar ook al twee anderen bezocht. Het dorp is mooi gerestaureerd en zeker een bezoek waard.
    De volgende dag moeten we nog even voordat we gaan rijden het afvalwater lozen en het toilet legen. De watertank vullen duurt even, waterdruk is wat aan de lage kant. Afwisselend drukken wij de knop en moeten geduld hebben.
    We vervolgen onze route over de N221 waar we gisteren gestopt zijn. We slingeren door het landschap, met in de bermen bloeiende bloemen. De brem met de gele bloemen is al van verre zichtbaar.
    Ik ga opzij om auto's voorbij te laten, de plek is ook uitermate geschikt voor de koffie. Ook hier staan veel planten in bloei. De rij sportwagens rijden langs ons heen, steeds komen ze groepsgewijs langs. In totaal misschien wel 40 stuks.
    De camperplaats in Viseu staat vol. Op de aangrenzende parkeerplaats is nog voldoende ruimte. Het is niet de mooiste plek om te overnachten. Na de lunch fietsen wij naar het centrum. Via een groen fietspad komen wij bij Jardim das Màes, een klein parkje. Op het plein er tegenover zetten wij de fietsen neer. Er is een soort rommelmarkt. De prullaria ligt uitgestald op lakens en op tafels. Het aanbod is zeer divers, maar kan een vergelijking met een Nederlandse rommelmarkt goed doorstaan. Wij wandelen naar de kathedraal Sé. Er tegenover staat nog een kerk. In de kathedraal is een trouwplechtigheid aan de gang. Achterin kijken wij even toe. Via hellende staatjes, niets is vlak hier, gaan we terug naar de fietsen. Hier gaan we nog even op een terras een cappuccino drinken, lijkt wel chocolademelk. Wel lekker. De weg terug naar de camper kost geen moeite het is alleen maar dalen.
    #adriacamper #camper #camperlife #genieten #herinneringen #fietsen #camperreis #portugal #viseu