Rzym 2023 - pielgrzymka SKC ZSA

• čas přidán 26. 03. 2023
  • W dniach 12-19 marca 2023 roku odbył się wyjazd pielgrzymkowo-turystyczny części wolontariuszy naszego SKC i kilku osób towarzyszących do Rzymu.
    Wyruszyliśmy wcześnie rano w niedzielę 12 marca i kilkoma środkami lokomocji dotarliśmy na lotnisko w Modlinie. Stamtąd samolot dostarczył nas do Rzymu. Naszym miejscem noclegowym i gastronomicznym był Dom Polski św. Jana Pawła II prowadzony przez naszych rodaków. Po Rzymie poruszaliśmy się przede wszystkim komunikacją miejską, a także na pieszo - dziennie robiliśmy średnio około 15 km na własnych nóżkach.
    W stolicy Włoch spędziliśmy 5 pełnych dni. W pierwszy z nich, w poniedziałek, oglądaliśmy przede wszystkim centrum starożytnego Rzymu: Koloseum, Forum Romanum i inne Fora Cesarskie. Weszliśmy także na Kapitol oraz odwiedziliśmy Wyspę Tyberyjską. Ponadto rzuciliśmy okiem na Plac Wenecki i Ołtarz Ojczyzny - włoski Grób Nieznanego Żołnierza.
    Wtorek był dniem nieco luźniejszym. Tego dnia zwiedziliśmy przede wszystkim Katakumby św. Kaliksta i modliliśmy się w ich wnętrzu podczas Mszy świętej. Następnie udaliśmy się pociągiem do Ostii, nad Morze Tyrreńskie. Ostatecznie jednak nie zobaczyliśmy go ze względu na kiepską pogodę i sporą odległość od dworca do plaży. Wróciliśmy zatem do Rzymu i pojechaliśmy odwiedzić Bazylikę Świętego Pawła za Murami z grobem tego apostoła. Wieczorem w Domu Polskim pomodliliśmy się różańcem przed Najświętszym Sakramentem - całe nabożeństwo przygotowali niektórzy wolontariusze SKC.
    Być w Rzymie i nie widzieć papieża? Oczywiście jest to możliwe. Jednak nie w naszym przypadku! Środa to dzień audiencji generalnej, a więc modlitewno-katechetycznego spotkania z Ojcem Świętym. Udaliśmy się zatem z rana do Watykanu, na Plac Świętego Piotra. Po audiencji poszliśmy zwiedzać Rzym. Ten dzień poświęciliśmy na Pole Marsowe i Zatybrze. Zobaczyliśmy m.in. Zamek Świętego Anioła, Plac Navona, Panteon, Bazylikę Najświętszej Maryi Panny na Zatybrzu oraz Bazylikę św. Cecylii. Odwiedziliśmy przy tym groby kilku świętych: Agnieszki Rzymskiej, Katarzyny ze Sieny i Cecylii. Na zakończenie dnia wzięliśmy udział we Mszy świętej odprawionej w polskim kościele pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika.
    Czwartek był dniem poświęconym w całości na Watykan. O godz. 7:15 odprawiliśmy Mszę świętą w Kaplicy Matki Bożej Częstochowskiej w Grotach Bazyliki Świętego Piotra; modliliśmy się wówczas m.in. w intencji całej Społeczności ZSA. Następnie zwiedziliśmy tę bazylikę wraz z grobem pierwszego wśród apostołów. Chętni i odważni wdrapali się na dach i kopułę bazyliki, by podziwiać panoramę miasta. Następnie na kilka chwil zawitaliśmy do Urzędu Dobroczynności Apostolskiej, by odwiedzić jałmużnika papieskiego, kard. Konrada Krajewskiego. Po krótkiej rozmowie i przyjęciu od niego błogosławieństwa, na naszym celowniku znalazły się Muzea Watykańskie z Kaplicą Sykstyńską w centrum, w której odbywają się konklawe, a więc wybory nowych papieży. Na koniec wróciliśmy jeszcze na Plac Świętego Piotra, by zobaczyć miejsce postrzelenia św. Jana Pawła II. Tego dnia zrobiliśmy na pieszo jakieś 18 km, dzięki czemu wszyscy byli całkowicie padnięci :)
    Tymczasem przed nami był jeszcze piątek! Ostatni pełny dzień w Rzymie zaczęliśmy od Mszy świętej odprawionej wraz z kard. Stanisławem Dziwiszem. Na mieście zaś zobaczyliśmy wówczas: Plac Wszystkich Ludzi, Schody Hiszpańskie i najstarszą w Rzymie kawiarnię. Potem popędziliśmy na Lateran, do katedry papieskiej. Stamtąd przemieściliśmy się na Eskwilin, by zobaczyć ostatnią z bazylik większych - Matki Bożej Większej. Przeszliśmy potem pod Pałac Prezydencki na Kwirynale, biorąc przy okazji udział w uroczystościach rocznicy zjednoczenia Włoch. Ostatnim punktem zwiedzania Rzymu była Fontanna di Trevi, przy której każdy mógł sobie zapewnić powrót do Wiecznego Miasta w przyszłości. Po kolacji wzięliśmy udział w nabożeństwie drogi krzyżowej - jak przystało na piątek w Wielkim Poście.
    Sobota 18 marca była dniem pożegnania z Rzymem. W godzinach popołudniowych nasz samolot wylądował w Modlinie. Potem dotarliśmy autobusem, dwoma pociągami i busem do Słupska. Na miejscu byliśmy w okolicach godz. 1:00 w niedzielę 19 marca.
    Dziękujemy Panu Bogu za szczęśliwe i bezpieczne pielgrzymowanie. Mamy nadzieję, że każdy uczestnik tej pielgrzymki zabrał ze sobą z Rzymu jakieś dobro :)