Galdhopiggen 2469 mnpm⛰️ najwyższa góra Skandynawii KORONA EUROPY

• čas přidán 10. 09. 2024
  • 🔸️Galdhopiggen 2469 mnpm - najwyższy szczyt Norwegii, Gór Skandynawskich i Półwyspu Skandynawskiego. Góra położona jest w pobliżu miejscowości Lom, w paśmie górskim Jotunheimen, na terenie parku narodowego. Szczyt należy do Korony Europy. Najpopularniejsze drogi na szczyt prowadzą ze schronisk Juvasshytta i Spiterstulen.
    🔸️Galdhopiggen zdobyliśmy w dniu 14.07.2024r. Dzień wcześniej dojechaliśmy autem do schroniska Spiterstulen, prywatną i płatną drogą. W schronisku opłaciliśmy, parking i miejsce pod namioty, które rozłożyliśmy w miejscu na to przeznaczonym, po drugiej stronie rzeki. Schronisko posiada także miejsca noclegowe pod dachem, restaurację i prysznic płatny kartą. Wieczorem spakowaliśmy plecaki i położyliśmy się spać o godz. 22:00. Wcześnie rano, bo o 4:00 pobudka, śniadanie i ruszyliśmy w górę. Prognoza pogody nie była obiecująca, ponieważ od godz. 11:00 miał padać deszcz do wieczora. Szlak na szczyt to ok. 6 km, oznaczony jest czerwonym znaczkiem w kształcie litery "T". Schronisko leży na wysokości 1104 mnpm, więc do pokonania mieliśmy ponad 1360 m przewyższenia. Początkowo szlak wiódł mocno pod górę, więc szybko zdobywaliśmy wysokość. Z widocznej i udeptanej ścieżki weszliśmy w teren skalisty, w którym poruszaliśmy się po ruchomych kamlotach. Dotarliśmy do pierwszego pola śnieżnego, których w tym dniu pokonaliśmy kilka. Szlak poprowadzony jest przez dwa inne szczyty: Svellnose 2272 mnpm i Keilhaustopp 2355 mnpm, które dość szybko pokonaliśmy i stanęliśmy przed ostatnim podejściem na Galdhopiggen. Założyliśmy raki i w śniegu ruszyliśmy do góry. W końcówce podejścia mijamy kamienny schron Knut Voleshytte, w którym działa bar. Kawałek za schronem stajemy na najwyższym punkcie Norwegii, czyli na Galdhopiggen mierzącym 2469 mnpm. Na szczycie oprócz schronu znajduje się tarcza za pomocą, której można zlokalizować okoliczne szczyty. Tradycyjnie wykonujemy sesję zdjęciową i ruszamy do schronu na gorącą herbatę. Przy dobrej widoczności z okien schronu można podziwiać piękne widoki, my tego szczęścia nie mieliśmy. Rozgrzaliśmy się herbatą, posililiśmy przekąskami i ruszyliśmy w dół. W końcówce zejścia dopadł nas deszcz. Po dotarciu do parkingu wrzuciliśmy plecaki do auta, wzięliśmy prysznic, po czym udaliśmy się do schroniska na kawę. Szlak na najwyższą górę Norwegii nie posiada trudności technicznych, po prostu trzeba iść pod górę. Wejście na szczyt zajęło nam niecałe 4h, a zejście 2h 45min.
    🔸️ZAPRASZAM do subskrypcji mojego kanału na CZcams➡️POZA DOMEM👇 filmy ze zdobywania Korony Europy, Alpejskich 4tysieczników, Tatr i podróży
    / @pozadomem5986

@spelniamymarzenia. Před měsícem +1

Witaj. Piękne tereny do wypraw. Miłej niedzieli życzę. 👍4

@pozadomem5986  Před měsícem

Zgadza się Norwegia jest cała piękna. Już chce się wracać. Dziękuję bardzo. Pozdrawiam 🙂

• @WeekendJanusza
    @WeekendJanusza Před měsícem +1

Niezłe wyzwanie!

Trochę podejścia było🙂 pozdrawiam 😉

• @KOLEJ22DrogaPrzygody
    @KOLEJ22DrogaPrzygody Před měsícem

No i elegancko , mocno pozdrawiamy.

@@KOLEJ22DrogaPrzygody Dziękuję bardzo 👍🙂

• @jaro3309
    @jaro3309 Před měsícem

Zdobyliśmy z ekipą Galdhoppigen 10 dni po Was. Różnica w zaśnieżeniu szlaku między tymi datami bardzo duża. My po śniegu szliśmy w sumie może kilkadziesiąt metrów, sprzęt zimowy nie był w ogóle potrzebny. Widoki natomiast trafiły nam się przepiękne - schodziliśmy przy zachodzącym słońcu, trafiło się też widmo Brockenu.

@pozadomem5986  Před měsícem

To ciekawie mieliście 🙂 My wyżej niestety już widoków nie mieliśmy. Pozdrawiam 🙂

• @krzysztofpawowski2762
    @krzysztofpawowski2762 Před měsícem +1

💯👌

• @wiolettasignerska7810
    @wiolettasignerska7810 Před měsícem +1

💪👌

• @FlowerWhiskers111
    @FlowerWhiskers111 Před měsícem +1

Podziwiam za to podejście - mi kondycja nie pozwala na tego typu miejsca. A jeszcze wczoraj zwiedziłam kawał górskiego miasteczka, tylko oczywiście laptop musiał nawalić, przez co nie zdążyłam tego wrzucić

• @SykuPoGorach
    @SykuPoGorach Před měsícem

Gratulacje 💪Pięknie 🤗

• @BICYKLOMAN
    @BICYKLOMAN Před 25 dny +1

Na tej górze pomimo, że jest jest bardzo wysoka śnieg leży przez cały rok. Kiedy w planach Kazachstan i Rosja. Jak do pierwszego można jeszcze dotrzeć to druga raczej w chwili obecnej poza zasiegiem. Pozdrawiam

@pozadomem5986  Před 24 dny

@@BICYKLOMAN Na razie Rosja odpada. Na Kazachstan poluje na bilety. Pozdrawiam 👍🙂

•  Před měsícem

piękne okolice,,

• @magdalena_travelmemories
    @magdalena_travelmemories Před měsícem +1

Norwegia jest piękna, tam akurat nie byłam ale mogę polecić inne miejsca. A jakie to są na moim kanale. Zachęcam i pozdrawiam ❤