Kebnekaise 2021 solo 4K. [Nord-/Sydtoppen, Kaskastjåkka sydostkammen, m. fl.]

• čas přidán 19. 08. 2021
  • My music got copyrighted :/
    Här är en video från juni/juli 2021. Jag hade semester över och drog själv till Kebnekaise för att fira min 20-årsdag. Hoppas du gillar videon!
    Jag hade ingen plan för resan utan tog med mig allt jag kunde tänka mig behöva och gjorde besluten baserat på väder och humör. Det var även första gången jag filmade med något annat än en telefon, den stora utmaningen var inte att springa fram och tillbaka med kameran utan att faktiskt hantera allt material på datorn.
    Dag 1:
    Jag gick från Nikkaluokta och skulle till Tarfala men ville inte gå längs stigen så jag tog fågelvägen över Cievrracohkka och Darfalcorru. Vädret varierade väldigt mycket men det var härligt att röra sig utanför transportsträckorna och få njuta av naturen.
    Dag 2:
    Min originalplan var att ta vargryggen på Kebnepakte men det låg kvar väldigt mycket snö så jag tog mig upp längs med Sydostkammen på Kaskasatjåkka istället vilket jag inte gjort förut. Klättringen var mycket luftigare än förväntat med ett spännande vertikalt parti precis på slutet och mycket lös sten men det var en riktigt härlig och relativt kort tur.
    Dag 3:
    Det var dagen innan min födelsedag, jag tänkte först ta Drakryggen men jag ville kunna ta det relativt lugnt på min födelsedag då jag även behövde ta mig mot Nikkaluokta samma dag och jag visste att jag ville upp på Keb.
    Det blev en kort tur längs hydrologrännan till Kebnetjåkkas båda toppar och tanken var att besöka isgrottan men inte visste jag att den hade rasat ihop. Fick iallafall mig en helt otrolig tältplats bredvid Björlings glaciär, bra utgångspunkt för morgondagen.
    Dag 4:
    Efter en blåsig natt med lite sömn tar jag mig upp längs Östra leden i solsken. Kl. 10 står jag på toppen och där slutar det blåsa. Kamvandringen var rolig att göra ensam och det blev ett perfekt sätt att fira min födelsedag på. Efter det drog jag ner, plockade ihop tältet, plockade 2-3 bärs på stationen och vände klacken mot Nikkaluokta, morgonen därpå gick bussen hem till Stockholm.